13 Şubat 2018 Salı

DOĞU EKSPRESİ VE KARS, ERZURUM YOLCULUĞU

Doğu ekspresi hayaline de bir tik attık bu hafta çok şükür !O kadar çok istiyordum ki inşallah ben kadar çok isteyenlere acilen nasip olur😌 bu yazıyı yazıyorum çünkü gitmeden önce gerçekten insanların deneyimlerini okuyarak gitmek ona göre bir rota belirlemek çok iyi oluyor. Ben hem Doğu ekspresiyle ilgili deneyimlerimi ve tavsiyelerimi hem de nasıl bir gezi rotası izlediğimizi anlatmak istiyorum. Ama önce en zorlu, yıpratıcı, bezdirici süreç olan Doğu ekspresi biletiyle başlayalım.

karsrail

kars yolculuğu

Biz bu trenle yolculuk yapmayı yaklaşık 1 buçuk ay önce kafaya koyduk ve acilen harekete geçtik. Nasıl? Yataklı vagonlara Ocak ve şubat için bilet almak insanı bu hayattan soğutuyor çünkü çakal turizm şirketleri en güzel kar manzaralı aylar bu aylar olduğu için bütün biletlere çökmüşler ve sistemden asla bilet bulunmuyor. Biletler en fazla 1 ay sonrası için açılıyor. Biz de üşenmeden her gün açıldığı saatte(sabah 7.30-7.50 arası) kalkıp almaya çalıştık ama asla seçilmiyor bile. Tabi bu bir süre sinir bozucu bir hal almaya başladı ve hırs yaptım ben iyice:)) hashtaglere bakmaya başladım millet bu bileti nasıl buluyor ya diye. Orada Serkan Ulusoy a rastladım şuraya instagram hesabını bırakıyorum. Ondan rica ettim yardım istedim bilet için ama bir süre o da ulaşamadı. Sonrasında tam ümidi kesmişken Serkan sağolsun haber verdi 7 şubata ek yataklı kompartman eklenmiş Kars tan Ankara ya hemen al diye sisteme girdim ama sistemden yine alınmadı. Aradım tcdd müşteri hizmetlerini o şekilde alabildim. Hem arayarak daha kolay oldu her şey. Yani bilet için ocak ve şubat ta kendi kendinize sistemden bilet almanız çok zor. Bu işleri bilen ya da haberi olan elinde bilet olan kişilerle hashtagleri takip ederek haberdar olmanızı öneririm. Serkan da en son bilet vardı elinde mesela bitmediyse hemen koşarak ona ulaşabilirsiniz. Ankara dan Kars’a ise bilet bulamadık biz. Pulmanda gitmeye de cesaret edemedik o kadar yolu. O yüzden giderken uçak bileti aldık Erzurum’a hem orayı da görmüş olalım diye. Gezi rotamıza geçmeden önce trenle ilgili sorulan sorulara biraz cevap vereyim:
Biz 4 kişilik örtülü kuşetli dediğimiz yerlerden bilet aldık. 3 kişiydik ama 4. Bileti de satın aldık ki tanımadığımız birisi gelmesin rahat edelim diye. İyi de oldu çünkü odalar zaten çok büyük değil rahat oldu böyle.
Bileti 13-26 yaş aralığında olduğumuz için kişi başı 53 tl ödedik. Aslında  sistemde 47 lira ama arayarak aldığım için mi böyle oldu bilemiyorum.
2 kişilik yataklı vagonlar da var ve masa açısından falan biraz daha rahat bence tercih edilebilir.
Yolculuk 25 saat sürüyor  Kars tan dönerken almanın avantajı şu ki gündüzleri daha çok vakit geçirildiği için manzaranın tadına da doyum olmuyor. Ama Ankara dan gitmenin avantajı da gezinin başlama anı olduğu için hem çok coşkulu geçiyormuş hem de Kars’ta güllerle şarkılarla mehter takımlarıyla karşılama yapıyorlarmış görüp birazcık kıskanmadım değil:(
interrail

Yolculuk boyunca tren küçük istasyonlarda 1-2 dk büyük Erzincan Erzurum Sivas gibi illerde 10-15 dk duruyor. Küçük yerlerde inmeyin trenden kalırsınız oralarda mazallahfssfs
Bir ihtiyaç listesi yapar mısın denmiş gruplara ayırırsam eğer şöyle:

KESİN GEREKLİ OLANLAR
- Yiyecek içecek
Yol  boyu başka işiniz olmadığı için insanın aklına sürekli yemek geliyor. Biz kahvaltı için salam, peynir, ekmek üçlüsü ve çay öğle yemeğinde cağ kebabı söylemiştik( bu cağ konusuna birazdan detaylıngiricem) akşam da noodle yaptık. Ama aralarda sürekli ıvır zıvır bir sürü atıştırmalık yedik. Yani alın mutlaka:)) içecek olarak hazır içecek alın. Sıcak su bulmak zor. Ha ben  yemekli vagonda yer içerim derseniz de o da bir tercih ama odada kendin pişir kendin yap daha zevkli bence. Bu arada yemekli vagonda da fiyatlar uygun çay 1.50 ydi mesela.
-sıcak su ısıtıcısı
Ama kettle değil kesinlikle. Çünkü odanın sigortasını attırıyor ve prizler çalışmıyor. Biz kullandık ve attırdık. Sonra sürekli görevli peşimde koşturup durduk. Bizim vagonun görevlisi hiç ilgilenmedi mesela ama bir makinistle tanıştık o gelip yaptı sağolsun. Hani şu kahverengi su ısıtıcıları var ya onlar çalışır diye düşünüyorum çünkü düşük voltajlı olabilirler diye denemek lazım. Ha bu arada sucuklu yumurta yapan da vardı tabi ama tüp ya da elektiriksiz bi ısıtıcı almak gerek o zaman.
- plastik çatal, kaşık, bardak tabi isteğe bağlı ama plastik hafif olur diye
-rahat edebileceğiniz eşofman tarzı kıyafetler
Trende evde gibisiniz ve kot pantolon bile darlıyor insanı bence en güzeli rahat eşofmanlar pijamalar.
- çöp poşeti

İSTEĞE BAĞLI OLANLAR
-Işıklandırma :)))))
Her yerde satılan yılbaşı ışıkları olabilir.  Camlara asmak için bant almanızı tavsiye ederim.
-Battaniye ya da örtüler
-Tatlı yastıklar
-Mum
-Kupalar
-Panduf ya da güzel çoraplar
-Balon
-Bere
-Abur cubur yiyecekler
-Size ait özel eşyalar olabilir. Konsept tamamen size kalmış.

KESİNLİKLE GETİRİLMEMESİ GEREKENLER
-Kettle ve su ısıtıcıları
Çünkü odanın sigortaları atıyor 220v olduğu için. Ama elektrikle ilgisi olmayan bir ısıtıcı olursa çok iyi olabilir.

Yukarda yaptığım isteğe bağlı olanlar listesiyle ilgili bana bazı yorumlar geldi dm den. Odayı bu hale getirmeyi gereksiz ve samimiyetsiz bulanlar olmuş. Yani sadece bana karşı değil tabi bu geziye karşı yapılan eleştirilerdi bunlar. Herkesin mutlu olma çabası içinde olduğu ama her şeyin yapmacık olduğunu yazanlar oldu. Evet normal şartlarda kimse kalkıp trenle 25 saat yolculuk yapıp bir yere gitmez. Ya da çoğu kimse bunu yapmaz. Ama zaten o tren seyahatini özel kılan varılacak yer değil trenin içinde geçirilen o yolculuk. Normalde göremeyeceğiniz arabayla ulaşımı olmayan yerler maznzaralar görmek. Bu seyahatin  popülerleşmesinin asıl sebebi o trenin vagonlarını 1 gün boyunca yaşanılabilecek bir ev ortamına çevirmekti. Yalan değil belki de yaşım gereği ya da sosyal medyaya olan ilgimden dolayı popüler kültür beni etkiliyor. Ama inanın hiçbir şey ya da kimse yapmacık değildi. Herkes inanılmaz pozitifti. Zaten insanlar oraya mutlu olmak için gelmişti. Türkiye'den çok çok uzak bir yerde huzuru yakalamış gibiydi insanlar. Her yaş grubundan ve her görüşten insan vardı. Ama kimse kimseye kötü gözle bakmıyordu. İnternet çekmediği için insanlar birbirleriyle daha fazla etkileşim kuruyordu. Biz hem çok eğlendik hem de bir sürü güzel insan tanıdık. Kesinlikle tavsiye ederim. Ha odayı süslersiniz süslemezsiniz fotoğraf çekilirisiniz çekilmezsiniz orası beni çok ilgilendirmez ama bazen mutlu olmak için insanın kendisi de çaba göstermeli diye düşünüyorum ben. Her şeye pozitif bakmak bizim elimizde sonuçta:)

kars tren bileti

kars rail

karsrail

interrail

kars yolculuğu

kars treni

kars doğu ekspresi

doğu ekspresi yemekli vagon
Yemekli vagonda böyle şeyler yapmayınhsdfsd

Şimdii gelelim gezi rotamıza. Biz giderken de trenle gitmek istedik ama malesef onu bulamadık. Erzurum'u da görmek için uçak bileti aldık. Son ana denk geldiği için bilet biraz pahalıya geldi tabi ama yapacak bir şey yok. 1 gün öncesine almak istedik.  Ama 270 lira falandı uçak çok pahalıydı pazar gününe denk geldiği için. 5 şubat sabah 13.00 te uçağa bindik 14.00 te oradaydık. Erzurum'da da havalimanı ve şehir arasında gidip gelen otobüsler var 4 tlydi galiba uygundu yani. Biz 6 şubat sabah 5.00 e de Kars'a bilet almıştık. O yüzden baya kısıtlı bir vaktimiz vardı. Her yere gitmek mümkün olmasa da görmemiz gereken çoğu yeri gördük bence. Erzurum'da sağolsunlar arkadaşlarımız vardı. Hemen hızlıca bir şehir turu yaptık.

palandöken

*Oltu taşı almak isterseniz seçeneklerin olduğu Taşhan'a girebilirsiniz.

erzurum

*Sonrasında Çifte Minareli Medrese'ye gittik. Üzerine bir sürü efsane var Selçuklu mimarisiymiş. Sağ tarafının sol tarafından daha güzel olduğu için çırağın ustasının gururunu kırması üzerine ustanın intihar ettiği söyleniyor.
erzurum gezisi

çifte minareler

*Üç Kümbetler'e gittik burası da Selçuklu dönemine ait anıt mezarlarmış. Uzun uzun tarihçelerini yazmak istemiyorum. Zaten çoğu yerde bu tarz yazıları bulabilirisiniz. Ben sadece nasıl bir rota izledik ondan bahsetmek istedim.

*Yakutiye Medresesi ve Erzurum Kongre Binası da görülecek yerler arasında.

*Palandöken'e geçtik. Çok güzel cafeler yapılmış Fanus Cafe diye. İçlerinde oturmak için rezervasyon yaptırılması gerekiyormuş. Çok güzel fotoğraflar çıkıyor ortaya. Kayak yapmaya zaman yoktu. Belki 1 gün öncesinden gitmiş olsak zaman kalırdı da vakit dardı zaten. Teleferikle zirveye çıktık. Açık teleferik fiyatı öğrenci 10 tlydi. Kesinlikle açığı tavsiye ederim çok üşüyorsunuz ama çok güzel çok keyifliydi. Zirvede indik biz fotoğraf çekildik.

palandöken erzurum

erzurum kayak

erzurum palandöken

*Şimdi geldiiim en zevkli kısma Cağ kebabı!!!! Yanımızda Erzurumlu arkadaşlar olduğu için tecrübe bu konuda da işe yaradı. Popüler yerlerden ziyade hem ortamı güzel hem fiyat olarak daha uygun bir yere gittik. İsmi Aksu Cağ Kebap biz çok beğendik. Hatta trende erzurum'a  yaklaşırken trende bulunan bir görevli cağ kebap siparişi alıyor. Ama  11 tl tanesi. Biz trende de Aksu yu arayıp sipariş verdik. tanesi 6 tl. Yarı yarıya fiyat farkı yani aklınızda bulunsun. şurada web sitesi var
cağ

*Buradan Erzurum Evleri ne geçtik. Canlı müzik vardı. Hem eğlenceliydi hem de kültürü tanımanız adına güzel bir yerdi. Baya eğlendik burada.
erzurum gezisi

Sabah 5 te bizi otogara bıraktılar Gözde'ye Yeşim Abla ya ailesine ve Hilal'e çok çok teşekkür ederiz bizi çok güzel ağırladılar sağolsunlar.
Sabah 8 de gözlerimizi güneşli havaya ve doyumsuz kar manzarasına açtık. Şimdi gelelim Kars'la ilgili önemli detaylara:
KARS'TA ARAÇ KİRALAMA
Kars'ta mutlaka araç lazım oluyor hele ki vaktiniz darsa. 4-5 kişi de olursanız çok da uyguna gelir. Biz Alemdaroğlu diye bir yerden 100 liraya kiraladık ama aldıktan 1 saat sonra falan 1 kapısının kapanmadığını fark ettik. Aradığımda da bildiklerini ama oranın Kars olduğunu ve bir şey olmayacağını söylediler sinir bozucuydu tabi. Ben aracı değiştirmek istedim. Sorun çıkarmadılar değiştirdiler yani. Ama böyle şeylere mutlaka dikkat edin.
KARS'TA KONAKLAMA
Turist yoğunluğunun artmasıyla birlikte halk da duruma alışmış ve pek çok otel var kalınabilecek. Öğretmenevi ve polisevi de tercihleriniz arasında olabilir. Biz polisevinde kaldık. rezervasyon yapılmıyor buraya ama polis bir yakınınız varsa indirimli de konaklayabiliyorsunuz.

*Ani Harabeleri ne gittik önce çünkü 17.00 de kapanıyormuş. Kars a 40 km falan Ağrı ve Ermenistan sınırında. Giriş ücreti 8 tlydi. Buraya bi 2-3 saat ayrılabilir.
anı harabeleri kars

ani harabeleri

ani

kars gezisi

*Buradan Çıldır Gölü'ne geçtik. 120 km Ani yle arası. Çıldır çok büyük bir göl bizim gittiğimiz yer böyle piknik yerleri ve bir tesis gibi bir şey vardı. Donmuş gölün üzerinde atlar ve kızaklar vardı. Hoplayıp zıplıyorsunuz ama bir şey olmuyor çok ilginçti ya :))

kars çıldır

çıldır gölü

Sabah araç işiyle uğraşırken  Kars Kalesi'ni gördük ama çıkmadık zamansızlıktan. Bir de Harakani hz. türbesine girdik aceleyle. Onun dışında Kars'ın içinde gezecek bir zamanımız olmadı Çıldır'dan 7 gibi döndük ve çok yorgunduk. Kars Kaz Evi'nde yemeğe girdik ama çoğu yer rezervasyonla alıyor burada ve bizi 1 saat rezervasyonumuz olmadığı için beklettiler. Aklınızda bulunsun gideceğiniz yerleri önceden arayın.
Kaz eti denedik ama çok pahalı geldi bize. Malesef turizmle birlikte o da yükselmiş. Oraya ait şeyler yedik evelik aşı ve helva gibi fena değildi denenebilir.
Kars için ekstra 1 gün daha kalınsa çok daha iyi olur bence. Hem önemli birkaç yeri daha görmek hem de Sarıkamış ta kayak yapılabilir belki de.

Sabah 8 de trenimiz vardı. Garda arabayı teslim edecektim ama bilin bakalım noldu arabanın el frenini gece çekili bıraktığım için donmuş :)))) Gerçekten bilmiyordum kışın düz yerlerde el freninin çekilmemesi gerektiğini gülmeyinsjad ama bir sorun çıkmadı kiraladığımız yer gelip aldı bizi de gara bıraktı. Ama yetişememe korkusuyla sinirler gerildi tabi biraz trene son dk bindik çünkü.
Genel olarak her şeyi yazmaya çalıştım ama aklınıza takılan başka şeyler olursa bana en hızlı instagramdan ulaşabilirsiniz. Şuraya bıraktım instagram hesabımı sevgiler herkesee!